Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.




Arduino scorebord N...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

Arduino scorebord Neopixel, onbegrijpelijk stukje code.

Pagina 2 / 6

 Hans
(@hans)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 9 jaren geleden
Berichten: 2189
 

Ik zal proberen de code zo generiek mogelijk te houden.
Zelf heb ik ook geen ESP32 liggen (staat wel op het verlanglijstje), maar wel een ESP8266.
Dus ik ben wat beperkt met het testen (ook omdat ik geen scorebord heb haha).

Als ik even kijk naar jouw verlanglijstje, dan lijkt het me het eenvoudigste om eerst wat basis dingen werkende te krijgen.

Overigens: wat Bluetooth bediening betreft; had je daarbij een specifieke application (Android/iOS) in gedachten?


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Via android heb ik het liefst. Keuze voor bluetooth is vanwege het compacte idee. Dan heb je geen knoppen op je scorebord nodig (al mag dat ook wel, wordt het bord alleen wat groter van). Was al aan het lezen over MIT app inventor. Dit vooral omdat er voor standaard serial bluetooth managers eigenlijk te weinig knoppen zijn, tenminste die ik gevonden heb.

2x Knop voor timer sec ( + en -), 2x voor timer min (+ en -), 6x voor score (+ en _ en reset), 2x voor fouten (alleen +, na 5 fouten weer naar 0) 1x voor periode (na periode 4 weer naar 0) en 2x timer (aan/uit).

ESP32 had ik wel liggen, maar dan nog met een camera eraan...heb dus via amazon een nieuwe besteld 👍 


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ik kan mijn reacties niet wijzigen denk ik? Dus vandaar deze "edit" 😉 . Om het solderen nog wat eenvoudiger te maken (en toch de fun te houden) zou ik gaan voor F A B C D E G .... Hierdoor kan ik namelijk de ene digit makkelijk met de andere verbinden. Om dit nog makkelijker te maken, ga ik voor 8 LED's per segment 🤪 . Die heb ik een hele hoop liggen op voorraad (van een gemaakte pixelstick), zodat ik wat meer ruimte creëer om draden weg te werken. 

Alles wordt zo wel 140% groter, maar dat is nog steeds mobiel zullen we maar zeggen. Voor de power maakt het niet veel uit, ze hoeven nooit voor de volle 100% te branden.

Wat er wel aangepast gaat worden is het aantal LED's : Iedere digit bestaat nu uit 56 LED's. Doordat het bord ook wat groter wordt, zullen Het aantal LED's voor de fouten en de "dubbele punt" tussen de timer ook verdubbelen. Van 1 naar 2 dus. Totaal kom ik dan aan 560 LED's. Op 100% gaan die een stevige 33Ampere trekken 😱 . Ik heb mijn test- opstelling hier getest op 10% en dat is meer dan voldoende. Kom ik uit op 3.3A. Makkelijk te doen lijkt me. Zelfs 5A is geen probleem als aansturing toch?

Ben een beetje wispelturig weet ik, maar ik moet ook denken aan de praktische zaken zeg maar (solderen, bord tekenen en LED's erin frotten...)

Ben ik lastig??? Denk het wel, maar ik zie mezelf al draden solderen met 3mm tussenruimte in een hoek van 90 graden 😩 😆 

Bord wordt zo ongeveer 715 op 825. Lijkt me nog best mobiel 😉 


BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 9 jaren geleden
Berichten: 2189
 

Kan zijn dat je pas na een paar posts reacties mag wijzigen. Een mechanisme van dit forum om die vervelende spammers tegen te gaan.
Maar ik dacht dat je na 5 posts al meer mag - ik denk dat je er nu bent 😊 

Wat de segment-volgorde betreft maakt het mij niet zo veel uit - liefste A, B, C, D, E, F, G maar voor een "eigen" project maakt het niet uit. Als we de volgorde maar weten. De gedachte die ik daarbij had is dit:

We kunnen gewoon aangeven waar het eerste segment begint, en opgeven hoe groot een segment is (aantal leds), dan hoeven we daarna de andere begin coördinaten (led) niet uit te vogelen, en kunnen alle segmenten steeds berekend worden. Op die manier kun je dan later ook de segmenten groter of kleiner maken naar wens. 

Inderdaad ... Bij 560 LEDs heb je wel een goede 5V voeding nodig - theoretische max van 560 x 60mA = 33,6 A 😱  - afhankelijk van de opzet kan dit minder zijn natuurlijk zeker omdat je alleen rood OF groen gebruikt zou 360 x 20 mA = 11,2 A genoeg kunnen zijn. Maar minder werkt misschien ook inderdaad. Je kunt het ook nog een beetje tweaken door een iets minder heldere rood of groen te gebruiken. Het e.e.a. hangt trouwens ook van de kwaliteit van de voeding af natuurlijk. Een goedkope 10A China voeding zakt misschien al in bij een 6A belasting, terwijl een duurdere 10A kwaliteitsvoeding zelf bij 12A nog niet in zakt wat voltage betreft.

Overigens: mochten de laatste LEDs wat verkleuren of zwakker worden dan is het een goed idee om +5V en GND ergen in het midden en aan het einde nog eens aan de voeding aan te sluiten met een goede dikkere draad zodat de laatste LEDs ook nog genoeg krijgen.

715 op 825 kan mobiel zien, tenzij het meters zijn 🤣 
Ik laat die praktische aspecten even aan jou over - ik denk niet dat ik hier een scorebord ga maken. 😉 


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

De volgorde is voor mij puur het soldeerwerk, maar als het in de code "redelijk" eenvoudig aan te passen is, dan is dat natuurlijk nog beter! Wat ik wel opmerk, is dat de leds in volgorde worden geschakeld. Ik zal proberen een tekening te maken wat ik voor ogen heb, maar dat is puur mijn idee. Ik volg uiteraard jouw wijsheid!!

Als ik alles aan elkaar kan solderen op volgorde van links naar rechts en boven naar beneden, dan scheelt dat voor mij wel een aantal draden en hoofdbrekers 😎 . Als je een ander idee hebt, ga ik er zeker in mee, maar dat vereist een andere tekening. Zit er net 1 te printen om als prototype te gebruiken.

 

Groen en rood zijn gelukkig niet de grootste verbruikers. In mijn testopstelling van 280 leds had ik alles aangesloten op mijn usb via pc. Dit alles op 10% ingesteld (tenminste 10 van 255 in de code). Dat gaf al een prima resultaat, er van uitgaande dat de pc nooit meer dan max. 1A trekt (ik denk zelfs niet meer dan 0.5).

Ik wil alleen zeggen dat ik de 10A denk ik niet ga halen, al is je idee van halfweg nog eens extra aan te sturen nooit slecht is 👍 .

 

milimeters, meters, wat is het verschil he 😱 🤪 

 


BeantwoordenCiteren


(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ben ondertussen druk met het tekenen en printen van onderdelen om een idee te krijgen. Ik zal proberen een schema te maken waarop te zien is hoe ik alles in volgorde aan zou willen sluiten. Valt alleen niet mee om het optimaal te maken.


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ik hoop dat het zo wat begrijpelijker wordt. Blijken uiteindelijk "maar" 544 te zijn 🤐 

 

Zo krijg je misschien een idee van wat het gaat worden:


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Inmiddels met succes het eerste stukje gesoldeerd. Wordt nog een lange rit denk ik 😉 .

Dit is deel 1 van fouten per ploeg.


BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 9 jaren geleden
Berichten: 2189
 

Ik probeer morgen wat meer te schrijven ... weekend was druk en vandaag is ook druk - wilde alleen even laten weten dat ik je niet vergeten was 😊 

Ja het zal best een klus worden!
Zat zelf even te denken aan figuurzagen of een CNC 😊 
Maar dit 3D print werkje ziet er ook wel goed uit!


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ik ben al lang blij dat je wil helpen!! Momenteel ben ik een paar dagen onderweg (zoals vrijwel iedere werkweek), maar daarna weer verder met dit project. 


BeantwoordenCiteren


(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Ik kom er net achter dat ik een enorme tekenfout gemaakt heb... 😣 . Ik ben bijna klaar met het printen van de onderdelen (zo'n 60uur totaal) en zie dat ik alles getekend heb op F A B G E D C. Gemerkt doordat ik een deel van de LED's aan het solderen ben en ineens D-OUT aan de verkeerde kant had.

Is dit nog op te lossen in je code, of ga ik vrolijk opnieuw aan het printen? 😀  Voor het solderen zou het trouwens wel beter uitkomen, zo heb ik geen draden die elkaar onderling kruisen, maar ik pas me graag aan!


BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 9 jaren geleden
Berichten: 2189
 

Ik was nog niet begonnen, dus tekenfouten zijn nog OK 😜 
Ik denk dat ik zelf ook maar een ESP32 ga bestellen ... ben net thuis na een aantal dagen mantelzorg voor m'n moeder (vandaar dat m'n tijd een beetje sketchy is). Dus no-worries dat je onderweg bent 😊 


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

ESP32 is (zijn) al binnen hier. Kan ik in ieder geval verder met solderen! Dank


BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Noble Member Admin
Deelgenomen: 9 jaren geleden
Berichten: 2189
 

Die van mij komen morgen binnen ... beweerd DHL - dat gaat namelijk zeker de helft van de tijd helemaal fout, soms is levering pas een dag later of zelfs helemaal niet met de melding "kon uw adres niet vinden en het pakje is retour afzender" ... fijn he? 😊 
Ik heb gelijk een setje van 3 bestelt ...


BeantwoordenCiteren
(@fredrossi)
Eminent Member
Deelgenomen: 5 maanden geleden
Berichten: 49
Topic starter  

Daar heb ik ook ervaring mee helaas, zelfde pakketdienst....

Gisteren heb ik de buurman even de vorderingen laten zien qua soldeerwerk en printjes (die nu allemaal klaar zijn behalve het solderen). Wat testcode erop gezet om de lichtsterkte te bekijken enz.

We (vooral hij) hadden nog wat ideetjes om het geheel nog wat professioneler te maken. Dat gaat voornamelijk over het stilzetten van de tijd bij een break, of als de laatste minuut is ingegaan, de minutenkant secondes te maken en de secondenkant 1/100 te maken.... 😲 

Hij zal een flowchart maken wat er voor ogen is, zodat het makkelijker en duidelijk is wat er bedoeld wordt.

Ik weet niet of het makkelijker wordt voor de code, maar we kunnen het e.e.a. qua soldeerwerk wel aanpassen. We hebben genoeg pin-outs op de ESP, dus zouden we evt. de digits kunnen verdelen over meerdere pinnen. Dus i.p.v. alles achter elkaar, de tijd apart, de punten links, de punten rechts enz. Of iedere digit apart, maar dat zal misschien lastig zijn voor de honderdtallen??

We zijn het er wel over eens, dat we een knoppenkastje gaan maken i..v. bluetooth aansturing. Dit, omdat dan alles direct doorgestuurd wordt, zonder vertraging. Dat is nogal van belang heb ik begrepen bij het pauzeren van time-outs e.d.

Ik heb er ook drie, denk dat ze van dezelfde leverancier komen dan 😉 

Dit bericht is gewijzigd 4 maanden geleden door fredrossi

BeantwoordenCiteren


Pagina 2 / 6

Bevalt je wat je hier ziet, en wil je graag helpen? 

Uiteraard is de beste manier van helpen, door anderen hier te helpen met hun vragen. Maar je kunt ons ook op andere manieren helpen:

- Shop bijvoorbeeld bij Amazon, het kost je niks extra, maar het kan zijn dat wij een kleine commissie ontvangen,
- stuur me een koffie via PayPal ($5, $10, $20, or zelf kiezen),
- je kunt ook een Patreon worden,
- of BitCoin (BTC), of BitCoinCash (BCH) doneren.

Deel: