Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.



Hulp bij project, b...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] Hulp bij project, besturing realiseren

2 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,333 Bekeken
(@harryvink)
New Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 1
Topic starter  

Beste mensen,

Voor met name de rc modelbouw heb ik een volautomatische variabele versnellingsbak ontwikkeld. Dit prototype is technisch klaar maar het 2e gedeelte van de gehele werking is dat de bak volledig elektronisch gestuurd dient te worden.

Het toerental van de ingaande as van de versnellingsbak moet gemeten worden en met die gegevens dient de servo aangestuurd te worden, die de "rem" op de variabele versnellingsbak bediend.

Korte uitleg van de variabele versnellingsbak:

In de bak zit een soort differentieel (zelfde principe als een achteras van een auto) die met een rem bediend kan worden.

Staat de servo in de "ruststand" dan staat het diff op de rem. Als de aandrijfmotor draait, is het toerental van de ingaande as het zelfde als de uitgaande as.

Voorbeeld uit de praktijk:

Een mogelijkheid om deze bak te gebruiken is bij rc powerboaten. Deze boten hebben allemaal 1 rechtstreekse as van de motor die de prop (schroef) aan drijft. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid van de boot kunnen beïnvloeden, denk aan wind/stroming voor of tegen, helder of troebel water enzv. Vaak wordt er een prop gekozen waarmee de boot gemiddeld het beste presteert... Hier wil ik verandering in brengen!

Voorbeeld van wat ik graag zie gebeuren:

Stel een motor van een powerboat heeft een max toerental van 40000/min. Als het toerental (in vol gas positie, knuppel op de zender helemaal naar voren) tijdens het racen onder de 39000 rpm/min komt, dan pas moet de elektronica zijn werk doen. Deze moet de servo aansturen om het diff te late slippen zodat er een vertraging ontstaat. De elektronica moet er dus voor zorgen dat in vol gas positie het toerental altijd boven de 39000 rpm/min blijft.

Alles minder als de vol gas positie van de zender hoeft de elektronica niets te regelen, en staat de servo dus in de ruststand en dus het diff op de rem.

Graag ontvang ik alle hulp zowel bij het bedenken van een oplossing alsmede het maken van de benodigde onderdelen. Ik heb namelijk geen verstand van Arduino/microcontroller enzv.

Met vriendelijke groeten,

Harry


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 2859
 

Hopi Henry,

sorry voor de late reactie. Ik zitten midden in een verhuis van de VS naar Nederland.

Ik ben zelf niet zo bekend met motoren en RC projecten en ik denk dat jouw idee me een beetje over het hoofd gaat - met name door gebrek aan ervaring.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: