Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.

Kan een Mega meer L...

Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] Kan een Mega meer Leds aan dan een ESP8266 12E?

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
1,587 Bekeken
(@uncels)
Trusted Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Topic starter  

Ik heb wat getest om deze ESP8266 12E te gaan gebruiken ipv deze Mega  De Mega stuurt nu een WS2812b strip van 144 & een van 26 zonder problemen aan.
Hiervoor gebruik ik Boblight, VU meter & div lichtsketches.
Omdat de ESP8266 ook via wifi werkt, leek me het handig slechts 1 apparaatje te hebben ipv 2. Maar blijkbaar trekt de 8266 dat niet. Het signaal heb ik over 3 datapinnen verdeeld & de power komt van een 4A externe stroombron. Is de Mega gewoon sterker of moet zijn even sterke ESP variant nog uitkomen?
Indien deze dat niet aankan, gaat mijn McLighting project niet goed komen, daarvoor had ik zelfs nog meer LEDS in gedachten.
Weet hier iemand antwoord op?

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 12 jaar geleden

Ik moet nog aan de slag met de ESP8266 ... maar een paar dingen zullen misschien anders zijn dan een Arduino zoals beschikbaar geheugen. Ik neem even aan dat de sketch ingeladen werd, zonder foutmeldingen.

De Mega zal wat betreft schakelen niet sterker of zwakker zijn dan de ESP8266 ... maar voor zover ik kan vinden (bron):

+---------------------+----------------+-----------------------+------------------------+------------------------+
| | Arduino UNO R3 | Arduino Nano | ESP-12 | ESP-12E |
+---------------------+----------------+-----------------------+------------------------+------------------------+
| Power | 5V | 5V | 3,3V | 3,3V |
| IO max | 40mA | 40mA | 12mA | 12mA |
| Clock Frequency | 16MHz | 16MHz | 26-52MHz | 26-52MHz |
| Microcontroller | ATmega328 | ATmega168 / ATmega328 | ESP8266 | ESP8266 |
| Flash Memory | 32KB | 16 KB / 32KB | 512KB | 512KB |
| SRAM | 2 KB | 1KB / 2 KB | 64 KB SRAM / 96KB DRAM | 64 KB SRAM / 96KB DRAM |
| EEPROM | 1 KB | 512 bytes / 1 KB | ? | ? |
| USB | Yes | Yes | No | No |
| External Power Port | Yes | No | No | No |
| Reset Button | Yes | Yes | No | No |
| Pins | 32 | 30 | 16 | 22 |
| GPIO | 14 | 14 | 13 (9 Digital I/O) | 16 (11 Digital I/O) |
| Analog I/O | 6 | 8 | 1 | 1 |
| WiFi | No | No | Yes | Yes |
| Temp Sensor | No | No | Yes | Yes |
| UART | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PWM | 6 | 6 | 9 | 9 |
| FCC Approved | Yes | Yes | Yes | Yes |
| SPI / I2C | Yes | Yes | Yes | Yes |
| Price (Banggood) | $ 4,10 | $ 3,20 | $ 3,80 | $ 3,19 |

Ik weet niet of de 12mA IO Max van belang is in dit verhaal.
Test eens een enkele strip uit - dus maar 1 pin gebruiken, simpele LED test ...

Kijk ook hier eens: https://nurdspace.nl/ESP8266

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Oh en mocht het e.e.a. niet werken: Vergeet dan niet dat de ESP8266 ook als uitbreiding van de MEGA gebruikt kan worden. Dan heb je toch stiekum nog wel een goedkope WiFi module.

Zie ook:

- SparkFun
- Instructables

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

De esp waar jij naar verwijst is een E01 (uitbreiding voor de uno) de 12E is een stand-alone.

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Hier staat het beschreven:  (De Mega is dus sterker indien veel Leds gebruikt worden)
Question:   I see in the spec that it says:  Maximum Drive Capacity Imax 12 mA.Is that the same whether source or sink?  Is that per pin, or for all pins total?If per pin, what is the maximum for all GPIO pins together, as I doubt it is as much as 16 x 12 mA.
Answer:  12mA here refers to the source current and sink current is greater than 12mA.12mA is for per pin and each pin is the same.Drive capacity current of all GPIO pins total can be 16 x 12 mA.

MEGA: Summary
Microcontroller: ATmega2560
DC Current per I/O Pin 20 mA  DC Current for 3.3V Pin 50 mA

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Hi Uncles,

in de tabel staat de ESP-12E ook ... met de melding 12mA max voor IO.

Ik weet alleen niet of dat van belang is.
In dit geval worden de LEDs namelijk gevoed door de extra voeding en niet door de ESP of Arduino. 

De ESP of de Arduino geven alleen maar "data" door aan de individuele controllers in ieder "LED" blokje. Ieder blokje is namelijk een kleine controller en 2 kleine ledjes. Deze controller (in elk blokje) sturen op hun beurt weer 3 (Rood, Groen, Blauw) ledjes aan, en die LEDjes worden weer gevoed worden door die externe voeding, en niet door de Arduino of ESP.

Zie ook de twee afbeeldingen - beiden geven in principe dezelfde schakeling weer (met uitzondering van de extra weerstanden op Din en Dout).
De "driver" is de ws2811, welke de R, G em B LED stuurt. +5 komt van buiten af ...

Maar ... het hele sink en source verhaal is nog weleens verwarrend, ook voor mij, en dus lees ik eerder "wat is de belasting op de IO pin" als belangrijkste. Omdat we de Arduino of de ESP niet gebruiken om het zaakje te voeden, vermoed ik dat het in dit geval niks uit zou mogen maken.

Als alternatief zouden we een kleinere strip kunnen proberen ...

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Dit topic mag op slot, de Mega blijft lekker doen wat hij al deed. Stereo VU meter voor youtube, moodlight voor rustige momenten & voor Kodi  werkt Boblight geweldig.

De esp 12E moet maar iets met wifi gaan doen, ik kom vanzelf wat tegen waarvan ik denk hé dat is een goede toepassing.

Geruststelling is wel, dat ik McLighting rustig met 180 leds kan laten werken op de ESP 12E (met ext. voeding 5v 4A)

BeantwoordenCiteren
Deel: