Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.

McLighting voor ESP...

Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] McLighting voor ESP8266

26 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
4,538 Bekeken
(@uncels)
Trusted Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Topic starter  

Geweldig project, wat ik al gemaakt had voor de Wemos D1R2.  Mc Lighting
Met een nieuwe ESP8266 wou ik hetzelfde doen. Vereiste Statisch IPadres. (Dit heb ik in de sketch zitten
Na het toekennen van het statisch IPadres, geeft hij me toch het ingebakken IP adres 192.168.4.1
Wie weet waar de fout zit? (Benodigdheden in de bijlage)
Mogelijk moet er wat code verwijderd worden.

Dit geeft mijn Serial:

*WM: THIS MAY CAUSE AP NOT TO START UP PROPERLY. YOU NEED TO COMMENT IT OUT AFTER ERASING THE DATA.
*WM:
*WM: AutoConnect
*WM: Connecting as wifi client...
*WM: Custom STA IP/GW/Subnet
*WM: 192.168.2.14
*WM: Using last saved values, should be faster
*WM: Connection result:
*WM: 0
*WM: SET AP STAEntered config mode192.168.4.1ESP13714356
*WM: *WM: Configuring access point...
*WM: ESP13714356
*WM: AP IP address:
*WM: 192.168.4.1
*WM: HTTP server started

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 12 jaar geleden

Ik heb zelf net m'n ESP8266 binnen, maar nog geen tijd gehad om er mee te spelen ...
Heb net wel een poging gedaan door de code te werken die je gestuurd hebt, maar dat gaat me net nog even over het hoofd hahah.

Na wat zoek werk vond ik dit:

// config static IP
IPAddress ip(192, 168, 1, xx); // where xx is the desired IP Address
IPAddress gateway(192, 168, 1, 1); // set gateway to match your network
Serial.print(F("Setting static ip to : "));
Serial.println(ip);
IPAddress subnet(255, 255, 255, 0); // set subnet mask to match your network
WiFi.config(ip, gateway, subnet);

als vervanger voor

wifiManager.setSTAStaticIPConfig(IPAddress(192,168,2,14), IPAddress(192,168,2,254), IPAddress(255,255,255,0));

Misschien helpt dit (of het artikel) je op weg ... 
Laat even weten of je wat hebt gevonden - kon weleens handig zijn als ik tijd heb om met de ESP8266 te spelen 

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Dank je voor je reactie Hans, ik heb het getest maar helaas hij blijft rebooten.

Nu heb ik eerst met 8266ESPserver de ssid & pass in de eeprom gezet, & deze regel  uitgezet //wifiManager.resetSettings();    dit loste het probleem met 192.168.4.1 op

Hopen dat je snel wat tijd vind, als het project uiteindelijk werkt is het echt TOP.  (De weg er naartoe is ooit lastiger)

Serial geeft dit & blijft dit doen

*WM:
*WM: 3
*WM: IP Address:
*WM: 192.168.2.5
connected...yeey :)

ets Jan  8 2013,rst cause:4, boot mode:(3,6)

wdt reset
load 0x4010f000, len 1384, room 16
tail 8
chksum 0x2d
csum 0x2d
v09f0c112
~ld
üSetting static ip to : 192.168.2.5
*WM:
*WM: 3
*WM: IP Address:
*WM: 192.168.2.5
connected...yeey :)

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Hij werkt nu wel, met een aantal extra functies onderin de balk.

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Nice! 
Uiteraard met een mooie Tweaking4All knop 

Ziet er goed en netjes uit!

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

De eerste 120 Leds voor de vensterbank zijn geplaatst (en nog 120 onderweg)

Inmiddels heb ik een tweede ESP8266 12E geprogrammeerd met een IP adres wat 1 hoger ligt, de index aangepast, zover werkt alles netjes.

Bedoeling is 1 ESP voor de vensterbank, en 1 voor onder het dressoir. die wil ik onafhankelijk kunnen bedienen. Maar als ik nu via de index.htm de tweede kies, wijzigt hij ook de kleur op de eerste ESP.

Tevens heb ik een andere versie van edit gevonden, zodat ik nu de SPIFFS ook via android kan aanpassen & saven. (met de edit.htm.gz ging dit niet.)

Waarschijnlijk moet ik nog iets aanpassen in de code, maar wat? (Code in de bijlage)  Ik zit al een tijd te turen, maar kom er niet uit, wie wil me helpen aub?

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Hi Uncles,

dat is inderdaad raar. Dus 2 devices, met ieder een uniek IP adres. Ga naar http://device1/index.htm werkt, maar http://device2.index.htm werkt maar veranderd ook device1 ... hmmm. Ik neem aan dat beide ESP's elektrisch niet met elkaar verbonden zijn, op wat voor manier dan ook, he? 

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Nee Hans, 1 ESP8266 is met een 5v 4a voeding verbonden aan de ws2812b ledstrip, met IPnr 192.168.2.12, vanuit .ino.

De andere wacht nog op de strips en die zit met een usbkabel aan de PC, met IPnr 192.168.2.13.  Beiden zitten op hetzelfde netwerk, zoals je al kon zien aan de IPnrs.

Verder is .ino gelijk met uitzondering van de hostnaam & IP adres, mogelijk dat ik nog iets moet wijzigen. 

Het menu heb ik uitgebreid met index.htm & index3.htm, die verwijzen naar de andere ESP8266 met als naam Vensterbank & de andere Dressoir. (Dit schakelt goed heen & terug)

Map data is met SPIFFS geupload naar de ESP8266 & werkt als zodanig goed, tot ik de kleur op de 192.168.2.13 verander, dan gaat 192.168.2.12 kleur veranderen. (Op de 2e ESP zitten nu geen leds.)

De index pagina's heb ik onderaan het cijfer 1 en de andere 3 gegeven, om herkenning makkelijker te maken.

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Stom, stom, nu zie ik wat er fout is....... Ik blader via het menu van index.htm, naar index3.htm  maar blijf op 192.168.2.12 zitten,  dan is het logisch dat deze veranderd.
Per ESP had ik 2 index pagina's gemaakt,, genummerd 1 & 3.
Zojuist surfde ik naar 192.168.2.13 en alleen hier veranderde een snel aangesloten led van kleur.
Dan moet ik ipv schakelen tussen de index pagina's in de SPIFFS, schakelen naar het andere IPadres, toch? 
Kwestie van wijziging in de indexpagina's.

Klopt mijn denkwijze? Ik ga het nu testen.

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Is het gelukt?
Klinkt alsof jouw denkwijze correct is ...

Ik moet toegeven dat ik niet eens in de data directory had gekeken 

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Ja mijn gedachtengang klopt, en dat jij niet in de data gekeken bleek omdat je het antwoord niet wist....

Nu probleem 2, ik zou graag een UIT knop op de eerste pagina willen, nu heb ik die alleen op pagina Modus.

Op pagina 1 kan ik hem wel maken, zodat hij zichtbaar is & ogenschijnlijk werkt, maar de Leds reageren er niet op.

Wat doe ik fout?  (Stukje code & Foto's vd index.htm in de bijlage.      

De .htm pagina heb ik moeten renamen naar .txt (Htm not allowed)

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Woops forum vond de txt file niet leuk ... 
(ik ga dat meteen even proberen te fixen)

BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin

Als het goed is kun je nu een txt bestand uploaden - probeer het anders even te zippen!

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

index.htm is nu gezipt, hopelijk gaat het nu goed.   De uitknop op de homepagina zou erg fijn zijn.

Wat me nu meerdere keren opvalt, is dat s'morgens de leds aan zijn als ik beneden kom. De IP range heb ik al buiten het DHCP gebied gezet met een statisch IPadres. Mogelijk zitten de buren in deze range.

Kan ik een controle led maken op de index pagina, op het moment dat de Leds aan zijn?  Ik heb geen idee, dus vraag ik het maar.

Wederom mijn dank aan allen die mee willen denken.

BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Topic starter  

Hoi Hans,

Je gaat me of vervloeken, of je laat dit links liggen. Voor mij een hele uitdaging, maar na een paar uur ben ik er nog niet uit.

De switch met lampjes heb ik gevonden (in de bijlage) in de index.htm verwerkt, maar dit is natuurlijk verre van hoe het hoort te werken.

Het zou prachtig zijn, de orginele knoppen te wisselen met deze schakelaars. Of dat dat kan?

Kan iemand me een duwtje de goede richting in geven? Mij lukt het niet.

Zie foto's

Wederom dank aan allen die hier even naar willen kijken.

BeantwoordenCiteren
Pagina 1 / 2
Deel: