Een TColor iets donkerder of iets lichter maken kan een PITA zijn ...
Hier 2 procedures die het makkelijk maken;
Gebruik:
Canvas.Brush.Color:=Lichter(clBlue,20); // zet de kleur naar 20% lichter dan clBlue
Merk op dat je onder Lazarus de unit "LclIntf" aan de uses clausule moet toevoegen.
function Donkerder(MyColor:TColor; Percent:Byte):TColor;
var r,g,b:Byte;
begin
MyColor:=ColorToRGB(MyColor);
r:=GetRValue(MyColor);
g:=GetGValue(MyColor);
b:=GetBValue(MyColor);
r:=r-muldiv(r,Percent,100); //Percent% donkerder (naar clBlack)
g:=g-muldiv(g,Percent,100);
b:=b-muldiv(b,Percent,100);
result:=RGB(r,g,b);
end;
function Lichter(MyColor:TColor; Percent:Byte):TColor;
var r,g,b:Byte;
begin
MyColor:=ColorToRGB(MyColor);
r:=GetRValue(MyColor);
g:=GetGValue(MyColor);
b:=GetBValue(MyColor);
r:=r+muldiv(255-r,Percent,100); //Percent% lichter (naar clWhite)
g:=g+muldiv(255-g,Percent,100);
b:=b+muldiv(255-b,Percent,100);
result:=RGB(r,g,b);
end;