Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!
Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.
Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.
[Opgelost] Lazarus - MacOS - Geluidsbestand afspelen
Delphi, Lazarus, Free Pascal
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 12 jaar geleden
Berichten: 2864
Topic starter
23 mei 2018 18:08
Een snel voorbeeld hoe je een geluidsbestand (WAV etc) onder MacOS X met Lazarus Pascal kunt afspelen:
unit Unit1;
{$mode objfpc}{$H+}
interface
{$linkframework AudioToolbox}
uses
Classes, SysUtils, Forms, Controls, Graphics, Dialogs, StdCtrls, MacOSAll, CocoaInt;
type
{ TForm1 }
TForm1 = class(TForm)
Button1: TButton;
procedure Button1Click(Sender: TObject);
private
public
end;
TSystemSoundID = UInt32;
pSystemSoundID = ^TSystemSoundID;
procedure AudioServicesPlayAlertSound (inSystemSoundID: TSystemSoundID); external name '_AudioServicesPlayAlertSound';
function AudioServicesCreateSystemSoundID(inFileURL: CFURLRef; outSystemSoundID: pSystemSoundID):OSStatus; external name '_AudioServicesCreateSystemSoundID';
var
Form1: TForm1;
implementation
{$R *.lfm}
{ TForm1 }
procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var newSoundID:TSystemSoundID;
filePathURL: CFURLRef;
filePathCFStringRef: CFStringRef;
filePathStr: Str255; // = string
begin
// Standard sound:
// AudioServicesPlayAlertSound(newSoundID);
// Play sound from file
filePathStr := '/Users/hans/Dropbox/Projects/Lazarus Projects/MacOS Sound Test/project1.app/Contents/Resources/notify.wav';
filePathCFStringRef := CFStringCreateWithPascalString(kCFAllocatorDefault, filePathStr, CFStringGetSystemEncoding);
filePathURL := CFURLCreateWithFileSystemPath(kCFAllocatorDefault, filePathCFStringRef, kCFURLPOSIXPathStyle, false);
AudioServicesCreateSystemSoundID(filePathURL, @newSoundID);
AudioServicesPlayAlertSound(newSoundID);
end;
end.
Uiteraard moet je zelf een geluidsbestand vinden en het e.e.a. kan misschien beter gedaan worden, maar dit werkt prima.