Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.




aansluiten ws2812 a...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] aansluiten ws2812 aan de Arduino UNO

4 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
1,848 Bekeken
(@herbert)
New Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo,

Ben met een Arduino Uno aan het experimenteren met de WS2812 ledstrip.

Heb het volgende probleem:  Om de stroom van de ledstrip te beteugelen programmeer ik de kleuren met lage waardes. Voor bijvoorbeeld wit zet ik de kleuren op 75,75,75.  De ledstrip en de Arduino worden via een externe 5 volt voeding gevoed.  Zolang ik de Arduino aan de computer koppel via de usb kabel werkt alles prima, echter zodra ik de usb kabel los neem gaan de leds op maximale lichtsterkte branden. Koppel ik de Arduino weer aan de computer dan gaan de leds weer op de gevraagde lichtsterkte branden. de externe voeding blijft tussentijds gewoon aangesloten.

Kan iemand aangeven wat ik verkeerd doe. Heb de externe voeding in eerste instantie op de Vin van de Arduino gezet en later op de "adapter" aansluiting. Dit maakt geen verschil.


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

Hallo Herbert!

Als eerste neem ik aan dat je het Arduino en WS2812 artikel doorgenomen hebt.

Als je daar kijkt dan zie je bij figuur 4 de stroomaansluiting zoals dit gebruikt wordt als je de USB aansluiting naar de PC gebruikt.
De stroom van de USB verzorgt dan de stroom die de Arduino verbruikt, en de aparte voeding voorziet de LEDs van stroom.

Als je naar figuur 5 kijkt, dan zie je dat de draden net even anders lopen. Dit omdat in dit figuur de Arduino geen 5V van de PC/USB krijgt, en we dus de extra voeding gebruiken voor de 5V. 

Mocht je echter figuur 4 gebruiken en de USB loskoppelen, dan krijgt de Arduino geen stroom meer en stop alle logica.
Wat de LEDs dan doen is vaak b.v. een kleur aannemen, donker worden, of fel wit worden. Het is moeilijk te voorspellen.

Dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Misschien is dit het handigste te testen door in de Arduino Sketch, de kleuren ieder seconde te veranderen.
Als je de USB dan los koppelt, en de kleuren veranderen niet zoals verwacht, dan weet je dat de Arduino stil ligt.

Dit is maar een eerste gok natuurlijk. Met de info die je gegeven hebt kan ik verder niet bedenken wat het anders zou kunnen zijn. 


   
BeantwoordenCiteren
(@herbert)
New Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 4
Topic starter  

Hallo,

Probleem gevonden. Had in eerste instantie geen weerstand van 470 ohm in de datalijn geplaatst van de ledstrip. Blijkbaar is dit nodig want na het plaatsen hiervan was mijn probleem verholpen.

Nog bedankt voor de reactie.


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

Kijk dat is weer mooi om te horen!
Dank je wel voor het plaatsen van de oplossing! 


   
BeantwoordenCiteren

Bevalt je wat je hier ziet, en wil je graag helpen? 

Uiteraard is de beste manier van helpen, door anderen hier te helpen met hun vragen. Maar je kunt ons ook op andere manieren helpen:

- Shop bijvoorbeeld bij Amazon, het kost je niks extra, maar het kan zijn dat wij een kleine commissie ontvangen,
- stuur me een koffie via PayPal ($5, $10, $20, or zelf kiezen),
- je kunt ook een Patreon worden,
- of BitCoin (BTC), of BitCoinCash (BCH) doneren.

Deel: