Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.




Arduino uno-WS2812b...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] Arduino uno-WS2812b en Nvidia shield

10 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
898 Bekeken
(@eurostar)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik heb de app Ambient light (playstore)geinstalleerd op de Nvidia shield pro en de arduino uno geprogrammeerd met de fastled 3.4.0 en de sketch aangepast aan de leds ( 93) Nu gisteren had ik een film draaien en de leds lichtten mee op. Ik had de test vooraf gedaan of de kleuren wel overeen kwamen dus dat was goed. Plots kreeg ik precies spontaan een ledtest tussen de film door ( leds werden vervolgens allemaal groen,rood en blauw) daarna ging het gewoon verder zoals het moest? Ik heb dit nog een paar keer gehad... zou dit een foutje zijn in de .ino file of wat anders?

Iemand?


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

Hoi Eurostar!

Ik heb zelf ambilight nog niet op een nVidia Shield geprobeerd.
Gebruik je Kodi en een Kodi plugin hiervoor? Speel je de film af met Kodi? Of iets anders?

Het klinkt alsof de Arduino kort reset en dat kan meerdere oorzaken hebben.
B.v. als de voeding "inzakt" - dit kan gebeuren bij een te zware belasting, waardoor het voltage inzakt en de Arduino dan net te weinig stroom krijgt en even kort uit gaat.
Dus dat zou een reden kunnen zijn.
Een andere reden zou kunnen zijn dat de bedrading (en dan met name de voeding van de Arduino) niet helemaal kosher is - even nalopen dus, maar ik denk niet dat dit het geval is.

Ik weet niet welke .ino je gebruikt, en welke Ambilight tool je gebruikt (Hyperion. etc) dus daar kan ik ook weinig over zeggen.


   
BeantwoordenCiteren
(@eurostar)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Voor de voeding gebruik ik de 5v- 10a adapter dus dat zit wel goed... Ik zal de bedrading eens nakijken en ook een andere .ino gebruiken. Ik vind de app op zich wel gebruiksvriendelijk en voor 2,69€ is de Ambient lighting for Android niet te duur. Ik ga nog een paar dingen checken en dan kom ik hier op terug.Ik had gisteren gekeken via een iptv app ( tivimate op de shield) en dat zou normaal moeten lukken. Ik weet dat Netflix en sommige andere content niet werkt. Wordt vervolgd...


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

5V 10A moet inderdaad zeker wel voldoende zijn. Ik gebruik zelf 10A voor 300 LEDs 😁 

Wat ik wel begreep van ambilight op een Shield:
Android moet steeds het scherm "grabben", en niet iedere applicatie zal dat toestaan.
Ik weet haast wel zeker dat b.v. Netflix, Videoland, HBO etc dit zullen blokkeren.


   
BeantwoordenCiteren
(@eurostar)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Het volgende probleem stelt zich voor... nu licht er niks meer op. Is er een mogelijkheid om de leds te testen? Als ik de spanning even aan en uit doe, dan lichten ze wel op dus veronderstel ik dat er ergens een data onderbroken is, maar hoe begin ik hier aan om te zien welke led er eventueel kapot is,

 


   
BeantwoordenCiteren


 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

@eurostar

Mochten de LEDs meer naar geel neigen aan het einde van de strip, dan verliest de voeding te veel stroom.
In dat geval kun je aan het einde (en op andere plaatsen indien nodig) de +5V en GND nog een keer aansluiten op de voeding.

Mocht je echt niks zien, dan volg ik vaak mijn test "procedure";

1. Controleer de voeding.

Even met een multimeter controleren of er ook daadwerkelijk spanning is.

2. Controleer de bedrading nog eens, om zeker te weten dat er niks fout zit.

Als voorbeeld:

Arduino digital pin 6 ---> Din (Data In) pin van de LED Strip (vaak de middelste pin),
Voeding GND (of de "min") ---> GND van de LED strip, en naar de GND van de Arduino,
Voeding 5V (of de "plus") ---> VCC van de LED Strip,
Arduino USB ---> PC.

Omdat de Arduino aan de USB van de computer hangt, mogen we dus de voeding +5V niet op de Arduino aansluiten.

3. Gebruik een eenvoudige sketch en controleer de sketch (pin nummer, aantal leds, en led type (WS2811) - zie hier voor andere LED strip modellen).

Merk op:
De code in void loop() kan eventueel verplaatst worden naar het einde van void setup().
Hierdoor wordt het LEDs vullen maar 1x uitgevoerd. Maar omdat we aan het testen zijn, willen we toch liever dat de LEDs steeds opnieuw "gevuld" worden.

#include < FastLED.h > 
#define NUM_LEDS 60 
#define DATA_PIN 6

CRGB leds[NUM_LEDS];
void setup() 
{ 
  FastLED.addLeds<WS2811, DATA_PIN>(leds, NUM_LEDS);
}

void loop()
{
  for(int i; i < NUM_LEDS;i++) 
{
leds[i]=CRGB(255,255,255); // wit
}
fastled.show; }

 

4. LEDs Data overslaan kun je als volgt doen (begin bij het LED blokje wat het dichtste bij de aansluiting aan de Arduino zit).

Voor een gegeven LED zien we (uitgaande van WS2812, de meeste LED strips werken vergelijkbaar, maar kunnen afwijken)
- 3 ingangen per LED blokje: GND, 5V en Din (Data in)
- 3 uitgangen per LED blokje naar het volgende LED blokje.

Willen we nu een LED "overslaan", dan sluiten we tijdelijk de van betreffende LED blokje Di en Dout kort.
Effectief wil dit zeggen dat die data stroom, die van LED naar LED door wordt gegeven, dit LEDje dus overslaat.

N.b. Ik vermoed dat je voor een WS2801 (4 pinnen) hetzelfde moet doen voor de C0 pin - maar ik heb nooit gewerkt met de WS2801.

5. LEDs Voeding overslaan; doe wat we in de voorgaande stap deden maar nu ook voor 5V en GND.


   
BeantwoordenCiteren
(@eurostar)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ik meet zowel aan het begin van de strip 5,4 v als op het einde dus dat is wel goed denk ik.Dan zal ik ze één voor één moeten afgaan om te zien welke niet goed is...amai serieus werkje.

bedankt voor het meedenken...


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

Je kunt, terwijl de led strip aan staat (met de sketch die ik gaf draaiende), voorzichtig steeds van een LED Din en Dout even kortsluiten. Ben wel heel voorzichtig dat je natuurlijk geen kortsluiting maakt.

Overigens: als je helemaal niets ziet, dan is het waarschijnlijk de eerste LED 😉 
-> Dus steeds beginnen bij de LED die het dichtste zit bij de draad die naar de Arduino gaat.
-> Mochten de eerste LED(s) het wel doen, dan pas beginnen bij de eerste LED die niks doet.

Als alternatief:
De draad die van de Arduino (Pin 6?) komt, kun je ook los maken en dan een losse draad van de Arduino pin 6 steeds op de volgende Din zetten, LED voor LED.

Dit kan natuurlijk lastig zijn als de strip in b.v. siliconen gegoten is, misschien het alternatief dan gebruiken en vervolgens met een dunne naald, die aan de draad van Arduino Pin 6 zit, steeds voorzichtig door de siliconen prikken?

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel haha ... het is een beetje lastig te verwoorden.


   
BeantwoordenCiteren
(@eurostar)
Active Member
Deelgenomen: 7 jaar geleden
Berichten: 5
Topic starter  

Ondertussen heb ik het frame waar de ledstrip was opgekleeft hier op de tafel gelegd en elke soldering in elke hoek losgemaakt zodat ik in totaal 5 strips had en ze één voor één met een aangepaste sketch aan de Arduino gehangen. En geloof het of niet ondertussen hangen ze allemaal terug aan mekaar en ze werken! Ik weet niet wat er nu juist gemankeerd heeft,maar ondertussen had ik wel al 5 meter 60/m leds besteld die ik achter tv ga monteren en deze zal ik nog wel ergens anders kunnen gebruiken... Eind goed al goed.


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2663
 

Hmm, interessant, maar wel mooi om te horen dat het probleem is opgelost 😊 


   
BeantwoordenCiteren


Bevalt je wat je hier ziet, en wil je graag helpen? 

Uiteraard is de beste manier van helpen, door anderen hier te helpen met hun vragen. Maar je kunt ons ook op andere manieren helpen:

- Shop bijvoorbeeld bij Amazon, het kost je niks extra, maar het kan zijn dat wij een kleine commissie ontvangen,
- stuur me een koffie via PayPal ($5, $10, $20, or zelf kiezen),
- je kunt ook een Patreon worden,
- of BitCoin (BTC), of BitCoinCash (BCH) doneren.

Deel: