Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.



ESP8266 (Arduino me...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] ESP8266 (Arduino met ingebouwde Wifi) project

7 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,054 Bekeken
(@uncels)
Trusted Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Berichten: 81
Topic starter  

Werkt hier al iemand met de ESP8266 ?  Een esp8266 kost weinig, heeft Wifi onboard en is te programmeren met Arduino IDE.
Het project: Ledbesturing via Android waarbij de webpagina in de SPIFFS geladen word van de ESP8266. Dit alles met minimale kosten.  (Werkt als Philips Hue, maar nu met ws2812b strip(s))
Dit is echt een heel leuk project, ik heb het gemaakt & het werkt perfect, behalve..... de dhcp kent steeds een ander IPnummer toe, hier zou ik graag een statisch IPadres hebben.
Het zou erg makkelijk zijn een snelkoppeling op de tablet of telefoon te hebben, maar nu wisselt het IPadres steeds, wat best irritant is.
De .ino code zit in de bijlage, iemand die dit aangepast krijgt zodat het nog werkt?
Mc Light Arduino YouTube
Link vd Volledige Code


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2691
 

Hi Uncles,

De ESP8266 staat op m'n verlanglijstje! Maar door verhuis enzo ben ik er nog niet aan toegekomen.

Ik zit toevallig te spelen met een Amazon Echo die dus apparaten, zoals de Philips Hue serie, met stem kan bedienen (werkt super goed!).
Daarvoor wilde ik dus ook kijken naar een Arduino (en dus meer waarschijnlijk de ESP8266) ...

Anyhoo ... terug naar jouw vraag.

De meeste modems/router bieden de optie om een statisch IP adres to te wijzen (ik neem even aan dat je thuis bezig bent, en dat je toegang tot het modem of de router hebt). De toewijzing staat vaak in de DHCP sectie en is gebaseerd op MAC adres. Ik doe dat zelf namelijk ook voor b.v. mijn printer, NAS en LibreElec box - zodat ik ze altijd onder hetzelfde IP adres kan vinden.

Mocht dat niet lukken, dan kun je een vast IP adres toewijzen aan de ESP. Je moet dan wel een IP adres kiezen die niet door de DHCP of door andere apparaten gebruikt wordt. Ik keep even bij de library die jij gebruikt (link) en met een "simpele" regel kun je een IP adres statisch maken:

wifiManager.setSTAStaticIPConfig(IPAddress(192,168,0,99), IPAddress(192,168,0,1), IPAddress(255,255,255,0));

(waarbij de parameters zijn: IP adres, Gateway IP adres [modem], Subnet mask)

Ik kan het zelf hier niet testen, maar ik vermoed dat je deze regel na deze regel ergens moet zetten:

  WiFiManager wifiManager;
  //reset settings - for testing
  //wifiManager.resetSettings();

Misschien voor of na deze regel:

  //set callback that gets called when connecting to previous WiFi fails, and enters Access Point mode
  wifiManager.setAPCallback(configModeCallback);

Hopelijk helpt dit je op weg ... 


   
BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Berichten: 81
Topic starter  

Geweldig Hans, dat regeltje zocht ik, getest & 100% werken.

Top!

Zonder reclame te willen maken (delete de link maar nadat je hem gezien hebt) is dit volgens mij het goedkoopste adres om een esp8266 te bemachtigen.

ESP 8266


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2691
 

Cool - mooi om te horen! 
Ik moet mezelf maar eens verdiepen in de ESP8266 ... klinkt als een leuk stukje techniek om mee te spelen  ....

Ik heb nog wat andere projectjes rondslingeren die ik wil aanpakken, maar helaas, de noodzaak van een baan beperkt mijn tijd wel heel erg. 
Een link naar AliExpress is overigens prima! Bespaard me ook weer zoek werk 


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2691
 

Overigens, voor wie Amazon zou willen gebruiken: ESP8266 op Amazon.

Ik zit even te kijken, welke van deze twee lijkt het meeste op het model dat jij gebruikt?

ESP8266 Module ESP-12E, of ESP8266 Module ESP-01 of misschien deze ESPDuino ?


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2691
 

Never mind, het is de ESP-12E ... duh! Had even naar jouw AliEpress link moeten kijken ... 


   
BeantwoordenCiteren
(@uncels)
Trusted Member
Deelgenomen: 9 jaar geleden
Berichten: 81
Topic starter  

Er zijn nog ESP8266 & ws2812 strips onderweg, voor tests ed.   Let bij het bestellen wel steeds of er Gratis Verzending bijstaat...

Leuke feature van de ESP8266: in de SPIFFS (soort resetvast ram geheugen) kun je een kleine website uploaden mbv Ardduino.IDE

Dit doe je door deze addon voor Arduino IDE te downloaden: esp8266 sketch data upload    (na een update van Arduino IDE moet je deze opnieuw installeren)

Hier vind je het gebruik van SPIFFS

In het voorbeeld van Mc Light zitten deze bestanden al.  (De index heb ik voor persoonlijk gebruik vertaald en wat aangepast)  Als je het ipnr ingeeft /edit kun je via de browser je files inzien.

De ESP8266 NodeMCU is wat mij betreft een aanrader. In mijn woordklok zit ook een ESP8266. Wemos D1 R2 doet hetzelfde, die draait nu Mc Light, alleen de LEDstrips uit China zijn er nog niet.

Waarom geen LUA? Je loopt heel snel tegen geheugenproblemen aan & Arduino ja dat zijn we en beetje gewend.

Succes voor iedereen die hiermee wil stoeien.


   
BeantwoordenCiteren
Deel: