Als je een van de vele "gelukkigen" bent, en jouw XBox One vertelt je dat jouw "NAT Strikt" of "NAT Gemiddeld" is, dan kan het zijn dat tegen problemen aan loopt als je mulitplayer games wilt gaan spelen - en dan vooral als jij de game start/host. Problemen zijn vaak: alles lijkt OK, inclusief de Multiplayer test, maar welk game je ook wilt joinen, of wie jouw game ook wil joinen, kan er gewoon niet bij en de XBox One zegt gewoon dat het joinen niet gelukt it.
Met wat poort forwarding kunnen we dit oplossen, ook al blijft de NAT melding hetzelfde op de XBox One.
- Geef de XBox One een VAST IP ADRES
Als eerste moeten we de XBox One een vast IP adres geven en dat kan op twee manieren.
De eerste methode kun je alleen maar gebruiken als jouw modem of router deze functie ondersteund. Namelijk het automatisch toewijzen van een vooraf bepaald IP adres aan een MAC adres. Je kunt, als jouw router/modem dit ondersteund, vaak onder de DHCP instellingen vinden.
De tweede methode is door gewoon op de XBox One een vast IP adres op te geven.
Ga daarvoor naar Preferences -> Network -> Advanced Settings -> IP Settings -> Manual.
Voor hier een vast IP adres in en gebruik het IP adres van jouw router of modem als DNS en als Gateway.
- Poort Forwarding naar de XBox One
De volgende stap is om in modem of router poort forwarding te gebruiken naar het IP adres van jouw XBox One.
Dit zijn de poorten die geforward moeten worden:
TCP Ports: 80
TCP/UDP Ports (aka Both): 53, 3074
UDP Ports: 88, 500, 3544, 4500
Na dat je dit gedaan hebt, kan het zijn dat de XBox One nog steeds zegt dat jouw NAT STRIKT of GEMIDDELD is, maar de multiplayer games werken nu wel, zelfs als je een game host.