Pagina1 van 1
Forum

Welkom bij de Tweaking4All gemeenschapsforums!
Voor je gaat deelnemen, bekijk de Forum Regels!

Specifieke onderwerpen: Start het onderwerp met de naam van het programma of systeem.
Bijvoorbeeld “MacOS X – Jouw vraag“, of bijvoorbeeld “MS Word – Jouw Tip of Truc“.

Merk op: Omschakelen naar een andere taal zal niet werken als je een post aan het lezen bent aangezien er waarschijnlijk geen vertaling beschikbaar is.




De ene MP4 AVC/H264...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

De ene MP4 AVC/H264 720p 2500kbps is de andere niet ...

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
2,808 Bekeken
(@bruno53)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Ik zit al jaren met een conversieprobleem opgezadeld dat ik niet kan oplossen en dat zeer frustrerend is omdat, voor zover ik er iets van begrijp, de logica van de situatie totaal niet klopt ...
Ik gebruik een Hauppauge HD PVR 2 Gaming Edition model 1484 , om via HDMI op te nemen . De PVR 2 is verbonden met een laptop waarop Arcsoft is geïnstalleerd , die voor de omzetting zorgt en waarmee je de instellingen kunt regelen .
Die omzetting gebeurt naar HD Ready , dus 720p . De bitrate kan ik kiezen tussen 0 en 14.000 , keuze tussen constant of variabel , de video-extensie is TS of MP4 , de codecs altijd AVC (Advanced Video Codec ofte H.264 ) en AAC voor het geluid .
En nu komt het :   indien ik kies voor een bitrate van 2500kbps , de extensie maakt niet uit, constant of variabel maakt niet uit , dan krijg ik bij snellere bewegingen in het videobeeld steevast die typische blokjesvorming die erop wijst dat je bitrate eigenlijk te laag is .
Maar eigenlijk is die niet te laag . Want hoe los ik dit op ?  Ik maak TS-opnames met een constante bitrate van 12.000 , die zijn dan perfect , ook bij snel bewegend beeld , en natuurlijk kanjers van bestanden .
Vervolgens gebruik ik Videoconverter Software om die TS-opnames om te zetten naar MP4 met de codec AVC/H264 aan 2500kbps constant (!) .
En deze MP4 video's zijn in orde, van het origineel nauwelijks te onderscheiden, en bij een bitrate van , jawel , 2500kbps , perfect , ook bij snel bewegend beeld ...
Ik vraag me nog steeds af waarom deze tijdrovende extra behandeling nodig is , waarom de Hauppauge HD PVR 2 die zelf MP4's kan maken aan 2500kbps, resultaten produceert die niet om aan te zien zijn ?
What am I missing ?   Wat is hier aan de hand ?   Wat zie ik over het hoofd ?
Wie kan mij hier een verklaring en misschien een oplossing voor geven ?
P.S. :   Het kontroleren van de eigenschappen van videobestanden doe ik trouwens met het gratis programma MediaInfo, dus ik vertrouw volledig op de data die dit progje mij levert .


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2660
 

Hi Bruno53,

Vreemd; dat klinkt als een "bug" in de Hauppauge of de software.

Het lijkt erop alsof de video bitrate helemaal niet klopt.
Heb je weleens gekeken in het uiteindelijke resultaat wat de werkelijke bitrates zijn?
b.v. m.b.v.  VLC  (menu: "Window" - "Media Information" - "Statistics")

Of probeer eens net even een andere bitrate te pakken, b.v. vergelijk 2400 kbps en 2600 kbps ... (of nog extremer: 2499kbps en 2501 kbps).

Je kunt natuurlijk ook een ander programma proberen zoals het Hauppauge Capture (of via deze link) programma voor de PVR 2, al is het maar om uit te sluiten of het een software of een hardware probleem is. Ik heb ook een game capture apparaat (van Elgato) en merk dat 3rd party software niet altijd even goed werkt.

Alternatief, wat natuurlijk niet wenselijk is: Hogere bitrate pakken en na opname converteren met een programma als HandBrake.


   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2660
 

Omdat ik er zelf ook altijd graag mee prul, hier wat alternatieve programma's om te testen:

  • Gratis: OBS Studio (Open Broadcaster Software Studio)
  • Gratis: Captura (zelf nog niet getest en ziet er wat beperkt uit)
Ik ga zo even met OBS Studio spelen - ziet er interessant uit!


   
BeantwoordenCiteren
(@bruno53)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Dag Hans,

ik heb VLC  (menu: “Window” – “Media Information” – “Statistics”) toegepast op een met Hauppauge gemaakt 2500kbps TS-bestand en op een 2500kbps MP4 bestand dat werd gemaakt/geconverteerd vanaf een 12.000kbps TS-bestand .
De "statistieken" van VLC bevatten gegevens die je met MediaInfo niet verkrijgt , en daar valt me toch wel iets op :  het door Hauppauge gemaakt 2500kbps TS-bestand heeft een veel kleinere "invoer bitrate" en "bitrate van inhoud" dan bij het 2500kbps MP4 bestand het geval is .
Ik zou zeggen dat dat er iets mee te maken kan hebben , maar hoe rijm je dat met de gekozen en door MediaInfo weergegeven bitrate van 2500kbps, en met de grootte van beide bestanden die ongeveer gelijk is ?...
Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren, en zelfs al zou het nu duidelijk zijn, ik kan er niets aan veranderen want ik ben beperkt door de instellingen die de software toelaat, gewoon "de" bitrate ?
Ik heb de afbeeldingen van de test hierbij gevoegd zodat U het zelf kunt zien . Is dit voor U begrijpelijk ?

Het Arcsoft programma dat ik voor de PVR 2 gebruik is datgene dat oorspronkelijk bij het toestel op CD werd meegeleverd .
Er is recentere software voor de PVR 2, die ik gedownload en geprobeerd heb, vroeger al, maar daar waren problemen mee en daarom ben ik terug het origineel bijgeleverde programma gaan gebruiken .
Ik kan altijd nog alternatieve 3rd party software uittesten, natuurlijk ...  Voorlopig zal ik maar blijven opnemen op een hogere bitrate en daarna converteren naar MP4 2500kbps .
Dat moet dan wel gebeuren met goede converter software of je hebt zichtbaar kwaliteitsverlies . Vroeger gebruikte ik de freeware VTV (Video-to-video)  .
Ondertussen heb ik meerdere VideoConverters getest, en het beste resultaat krijg je met uRex Video Converter Platinum en WonderSoft HD Video Converter Factory Pro .

P.S. :  Ik heb ook al overwogen de Elgato te kopen . Welk model hebt U en bent U daar tevreden over ?

   
BeantwoordenCiteren
 Hans
(@hans)
Famed Member Admin
Deelgenomen: 11 jaar geleden
Berichten: 2660
 

Hallo Bruno53,

als eerst: je hoeft me echt geen "U" te noemen hoor ... je en jij is prima wat mij betreft (wel erg netjes van je).

Als eerst; als ik beiden vergelijk zie ik in eerste oog opslag niks vreemds. 

Dus even voor mijn begrip; je hebt 2 bestanden:
1) 2500kbps TS bestand van de Hauppauge
2) 2500kbps MP4 bestand op basis van conversie van een 12000kbps TS bestand

Het geconverteerde bestand lijkt een veel hogere bitrate te hanteren? Nu ben ook ik geen expert, maar dat ziet er verdacht uit.
Als men 2500kbps kiest dan verwacht je ook streams die niet veel groter zijn dan 2500kbps, en toch geeft de geconverteerde file aanzienlijk hogere bitrates.

De “statistieken” van VLC bevatten gegevens die je met MediaInfo niet verkrijgt , en daar valt me toch wel iets op : het door Hauppauge gemaakt 2500kbps TS-bestand heeft een veel kleinere “invoer bitrate” en “bitrate van inhoud” dan bij het 2500kbps MP4 bestand het geval is. Ik kan het zo niet bij elkaar rijmen ... vreemd. Ik zie wel dat de audio bij de TS aanzienlijk meer blokken gebruikt en dat de audio codec net even anders is.

Buiten het feit dat dit een bug zou kunnen zijn; het lijkt erop dat de TS vs de MP4 een ander "beeld" hebben van wat bitrate nu werkelijk is. Misschien dat de ene met 1kbps-1024bs rekent en de andere met 1kbps=1024bs werkt, en/of dat een vreemde berekening in de ene de audio stream meerekent en de andere niet. Erg vreemd.

Wat heb je gebruikt om het TS bestand te converteren?
Ik zou nog steeds even een korte test doen met een beetje afwijkende bitrates, net onder en net boven 2500kbps, om te zien of "2500" een probleem vormt.

Ik zou de nieuwe versie van de Capture software toch nog even proberen - je weet nooit of het een geüpdate versie is die het probleem oplost. Het kan ook, indien van toepassing, dat het een driver bug is. Maar ik zie weinig info online die daar op zouden wijzen en een mooi rond getal als 2500 lijkt me iets wat anderen ook zouden kiezen. 

Ik ben zelf erg te spreken over de Elgato die ik heb. Ik heb deze al een jaar of 4.
Ik heb de Elgato Game Capture HD. Deze versie wordt door Elgato al niet meer verkocht (ik zie dat je 'm nog wel op Amazon kunt kopen).
Bij verschillende modellen die nu te koop staan zou ik waarschijnlijk nu de HD60 s kiezen.
Deze zet net een beetje boven de prijs van een gebruikte Game Capture HD, maar waarom zou je een oudere versie tweede hands willen kopen als het nieuw sneller en beter is voor ongeveer dezelfde prijs. Aan de andere kant; ik ken de Game Capture HD, en met de HD60s heb ik nog nooit gewerkt (hoewel ik wel verwacht dat het een prima ding gaat zijn - dit is niet mijn eerste Elgato  apparaat).


   
BeantwoordenCiteren


(@bruno53)
New Member
Deelgenomen: 6 jaar geleden
Berichten: 3
Topic starter  

Hallo Hans,

intussen ben ik er achter gekomen dat de waarden in de “statistieken” van VLC momentopnames zijn . Het zijn geen gemiddelden van het hele bestand .
Die waarden fluctueren dus de hele tijd . Als je bvb. op het "pijltje" net voor "invoer bitrate" gedrukt hebt, dan opent zich een vakje en zie je dat er gescand wordt en gaan die waarden dalen en dan weer stijgen .
Dat was me ontgaan in het begin, misschien simpelweg omdat ik nooit op het idee was gekomen om eens op dat pijltje te klikken ... 
Dus eigenlijk kun je op de waarden in die plaatjes niet voortgaan vanwege een tijdelijke toestand .

Wat heb ik gebruikt om het TS bestand te converteren? 
Ik gebruik afwisselend 2 VideoConverters die kunnen omzetten met nauwelijks verlies van beeldkwaliteit . Een duidelijk verschil met het gratis VTV waar ik voorheen mee converteerde .
Voor dit bestand denk ik dat ik WonderFox HD Video Converter Factory Pro 12.5 heb toegepast . Deze heeft het voordeel dat je vooraan en achteraan stukken kunt wegknippen in de geladen TS-bestanden voordat je ze omzet .
uRex Video Converter Platinum 5.0  is lichtjes beter in beeldkwaliteit dan WonderFox, maar daar kan je geen TS-bestanden mee verknippen .
Als je trouwens een goed programma zoekt om video's te verknippen en/of verliesloos te kopiëren naar bvb. een ander containerformaat, dan is er niets beters dan het gratis Avidemux .
Ik gebruik het o.a. wanneer ik met uRex heb geconverteerd naar MP4 , om er dan de overbodige stukken vanaf te snijden . Je kunt ook stukken uit de video halen en die daarna aaneen zetten ( met append ) .
Een prima programma, eenmaal je het weet te hanteren .

"Bij verschillende modellen die nu te koop staan zou ik waarschijnlijk nu de HD60 s kiezen." --->  die "60" doet bij mij een alarmbel rinkelen, want nieuw is niet altijd beter ...
Begin dit jaar kocht ik de Hauppauge HD PVR60 Gaming Recorder voor de helft van de prijs online (bij iBood) . Ik heb het onding getest en teruggestuurd , centen teruggekregen .
Er was vanalles aan de software dat ik niet goed vond, maar het ergste :  alle opnames hadden een kleurverschil met het origineel . De kleuren waren lichter, flauwer, fletser .
En geen instellingen voorhanden om daar iets aan te veranderen, zoals bij oude Hauppauge toestellen ooit nog het geval was . So beware !
Ik verwacht een 1 op 1 kopie, ook wat de kleuren betreft . Dus heb ik een tweede toestel gekocht van het type dat ik al had, 4-5 jaar oud model dus, voordat ze niet meer verkrijgbaar zijn .
Dan heb ik een reserve waarvan ik weet dat hij tenminste bruikbaar is .

Verder zal ik nog wel wat met andere software voor deze toestellen gaan experimenteren , en met afwijkende bitrates, maar dat is voor later , momenteel heb ik eigenlijk andere dingen aan mijn hoofd .
In elk geval bedankt voor de moeite , en als je nog iets interessants ontdekt, mag je het altijd laten weten .


   
BeantwoordenCiteren

Bevalt je wat je hier ziet, en wil je graag helpen? 

Uiteraard is de beste manier van helpen, door anderen hier te helpen met hun vragen. Maar je kunt ons ook op andere manieren helpen:

- Shop bijvoorbeeld bij Amazon, het kost je niks extra, maar het kan zijn dat wij een kleine commissie ontvangen,
- stuur me een koffie via PayPal ($5, $10, $20, or zelf kiezen),
- je kunt ook een Patreon worden,
- of BitCoin (BTC), of BitCoinCash (BCH) doneren.

Deel: