Zoals frequente bezoekers al weten: het komt maar zelden voor dat ik iets over games schrijf.
Na mijn ervaringen met Half-Life: Alyx kan ik alleen maar zeggen dat dit een spel is dat echt een uitzondering verdient.
Ik ben zelf opgegroeid met de Half-Life games, en altijd een echte fan geweest. Daarnaast heb ik een interesse voor VR games. Ook al ben je niet bekend met de Half-Life series; “Half-Life: Alyx” is echt een MUST HAVE – gewoon geweldig!
Ik heb het spel nu een paar keer helemaal uit gespeeld, en ik kan alleen maar zeggen dat Valve hier een nieuwe standaard heeft weggezet voor VR games.
Spoiler alert!
Ik kan dit niet genoeg benadrukken, maar voor je dit artikel leest:
Je moet beslist eerst het spel een keer helemaal uit spelen voor je dit gaat lezen!
Het spel is echt de moeite waard, en laat dit soort lamme cheats je het spel niet bederven!
Begrijp me niet verkeerd: Cheats hebben hun plaats voor als je lollige dingen met het spel wilt gaan doen … als je het spel helemaal af hebt gemaakt.
De beschrijving hieronder bevatten mogelijke spoilers.
Overview
Wat zijn Console Commando’s?
Als je nog nooit met de zogenaamde “Console” hebt gerommeld, bij een van de andere Half-Life games, dan kan dit een nieuwe ervaring voor je zijn (dit soort consoles vindt je overigens ook bij een aantal andere games).
De “Console” staat het toe dat je bepaalde commando’s kunt uitvoeren in de game engine (Source 2: Developer Page, Wiki Page). Zie het als een soort venster waarin je net als in DOS wat opdrachten kunt uitvoeren.
Een aantal van deze commando’s zijn cheats, waardoor je onoverwinnelijk kunt worden, snel wapens of munitie tevoorschijn kunt toveren, of van map kunt wisselen, etc. Niet alle commando’s zijn echter cheats, sommige commando’s kunnen helpen met het vlotter laten lopen van het spel (vaak ten koste van de beeld kwaliteit).
Omdat ik zelf dit soort cheats zie als iets wat het spel kan bederven, nogmaals:
Speel het spel eerst helemaal uit …
Mocht je dat nog niet gedaan hebben dan adviseer ik echt om dat eerst te doen voor je met dit artikel verder gaat!
Ad Blocking Gedetecteerd Vriendelijk verzoek om te overwegen Ad Blocking uit te zetten voor onze website.
We zijn afhankelijk van inkomen uit Advertenties om de website te kunnen draaien.
Je kunt ons ook op andere manieren ondersteunen (zie Ondersteun ons links bovenin).
Toegang tot de Source 2 Console
Omdat we het hier hebben over Half-Life: Alyx, praten we ook meteen over Steam en SteamVR.
Om in de Console te kunnen komen, moeten we wat instellingen doen, en daarvoor dus eerst Steam starten op jouw PC.
Console optie AAN zetten
Voor je dit doet: even zeker zijn dat je het spel hebt afgesloten.
In Steam, ga naar jouw Library, zoek vervolgens de “Half-Life: Alyx” titel, en klik deze met de rechtse muisknop aan.
Er verschijnt nu een menu, kies daar de optie “Properties“, wat weer een apart venster zal openen.
Half-Life: Alyx: Open de Properties
In dit nieuwe venster, klik je op de SET LAUNCH OPTIONS … knop.
Merk op: De knop kan ontbreken – Gebruik dan voor stap 4 het nu al zichtbare veld “LAUNCH OPTIONS“.
En er opent zich weer een venster waar we -console -vconsole
in de edit box invoeren, en vervolgens op OK klikken…
Je bent nu klaar, en je kunt vervolgens op de CLOSE knop klikken – De Console optie is nu beschikbaar in het spel.
Half-Life: Alyx: Launch Opties
Console Openen, en Opdrachten Invoeren
Openen van de Console
De Console kan alleen maar geopend worden als het spel draait (!).
Dus zorg er voor dat “Half-Life: Alyx” geopend is en draait.
De Console is alleen zichtbaar op het beeldscherm van jouw PC!
Omdat in VR toegang tot het toetsenbord wat lastig is EN we de console niet op het scherm in de VR bril zien, zul je even de headset af moeten zetten en moeten kijken naar jouw monitor of laptop.
Het handigste is om het spel even op pauze te zetten n jouw VR HMD (headset) dus even af te zetten.
Op de PC druk je nu op de tilde toets van jouw toetsenbord ( ~ ) – de tilde toets vind je tussen de Esc toets en de TAB toets, links bovenin het toetsenbord.
Opdrachten Invoeren
Nu het console venster open is, kunnen we in het veld “Command:” onze commando’s of opdrachten invoeren en iedere opdracht moeten we afsluiten door op Enter te drukken.
In de screenshot hieronder zie je een voorbeeld (alle beschikbare commando’s worden later in dit artikel gepresenteerd):
Het “Command:” veld waar we commando’s/opdrachten invoeren.
Merk op dat dit veld een auto-complete functie heeft, en tijdens het typen al laat zien wat mogelijke commando’s of entities gebruikt kunnen worden. Naast de voorbeelden die hierna volgen, dus plenty mogelijkheden om zelf wat te experimenteren.
Console output.
In deze waslijst van meldingen, zie je wat de gam engine (Source 2) allemaal aan het sjouwen is.
Merk op: In onderstaand voorbeeld heb ik expres een type-fout gemaakt in het eerste commando – zo zie je wat de reactie in de log kan zijn als je een fout maakt, of een commando probeert aan te roepen wat niet bestaat of fout gebruikt wordt.
Deze knop geeft een lijst weer van eerder gebruikt commando’s – handig als je eenzelfde commando nog een keer wilt oproepen.
Half-Life: Alyx – Console voorbeeld
De Console is wat de meeste mensen gebruiken, maar Half-Life: Alyx heeft ook nog een andere leuke optie, wat handig is voor VR gebruik: het DEV menu (het “ontwikkelaars menu”). De opties zijn wat beperkter, maar je hoeft jouw headset (HMD) tijdens het spelen niet af te zetten, wat zeker handiger kan zijn.
Het DEV menu aanzetten, werkt op dezelfde manier als de Console optie activeren (begin hier).
De stappen zijn hetzelfde, echter in plaats van -console -vconsole
moeten we nu -dev
invoeren (Stap 4).
Het DEV menu is alleen zichtbaar in de HMD (headset)!
In onderstaande afbeelding, zie je. links het normale spelers menu in het spel, met de knop “DEV MENU” beschikbaar als de DEV MENU optie aanstaat. Als je de knop “DEV MENU” selecteert, dan zal het menu wat je rechts ziet, verschijnen en wat opties bieden om te cheaten.
Half-Life: Alyx – DEV menu
Ad Blocking Gedetecteerd Vriendelijk verzoek om te overwegen Ad Blocking uit te zetten voor onze website.
We zijn afhankelijk van inkomen uit Advertenties om de website te kunnen draaien.
Je kunt ons ook op andere manieren ondersteunen (zie Ondersteun ons links bovenin).
Console Commando’s
De volgende lijsten bevatten commando’s, getest en gevonden bij verschillende bronnen, die je in de Console kunt gebruiken – voor wie eerder met de Console heeft gespeeld bij andere Half-Life games: ze zien er bekend uit.
Side effects, en wat er getest is …
Let op dat de commando’s soms onverwachte Side Effect kunnen vertonen zoals:
– Een grote ERROR melding in beeld
– Items die niet tevoorschijn komen
– etc.
Bedenk ook dat ik niet alle commando’s heb kunnen testen (het zijn er best veel).
De auto-complete functie, in de Console biedt echter een flinke lijst – dus als je iets leuks vindt: plaats een opmerking onder dit artikel!
Opties AAN en UIT zetten
Een aantal commando’s werken met een 1 of een nul om opties aan of uit te zetten – Hier staat 1 voor “AAN“, en nul voor “UIT“.
Nog even over “sv_cheats” …
- Voor sommige commando’s moeten we eerst “sv_cheats 1” uitvoeren
Dit hoeft in een spel sessie maar 1 keer, maar sommige commando’s werken anders niet.
- “sv_cheats 1” schakelt achievements UIT
Als je de cheats (sv_cheats 1) activeert, dan worden achievements voor deze sessie, en voor sessie die met deze optie zijn gesaved, NIET opgeslagen … (logisch natuurlijk)
Meest gebruikte Console Commando’s
Half-Life: Alyx – Meest gebruikte Console Commando’s
Commando |
Doel |
sv_cheats 1 |
Gebruik van cheats aan zetten (achievements werken dan niet meer) |
god |
Onoverwinnelijk aan/uit zetten |
sv_infinite_ammo 1 |
Onbeperkte munitie in rugzak (je moet nog wel reloaden) |
sv_infinite_clips 1 |
Onbeperkte munitie in magazijnen (geen reload meer nodig) |
impulse 101 |
Geef alle wapens en 20 resin |
impulse 102 |
Unlock alle wapen upgrades |
give item_hlvr_weapon_energygun |
Spawn pistool |
give item_hlvr_weapon_shotgun |
Spawn shotgun |
give item_hlvr_weapon_rapidfire |
Spawn SMG (Sub Machine Gun) |
hlvr_shotgun_grant_upgrades 3 |
Geeft shotgun alle upgrades |
item_hlvr_crafting_currency_large |
Geeft 5 resin |
vrfly_enabled 1 |
Rond vliegen met het keyboard (en de muis):
– W, A, S, D voor bewegen,
– Pijltjes toetsen voor kijken |
Speler Commando’s
Half-Life: Alyx – Speler Commando’s
Commando |
Doel |
god |
Onoverwinnelijk aan/uit zetten |
buddha |
Je krijgt wel damage maar je kunt niet dood gaan
Merk: Blijkbaar kan Jeff je nog wel om zeep helpen |
vrfly_enabled 1 |
Rond vliegen met het keyboard (en de muis):
– W, A, S, D voor bewegen,
– Pijltjes toetsen voor kijken |
vrfly_speed <nummer> |
Vliegsnelheid aanpassen (standaard: 60) |
sv_gravity <nummer> |
Verander zwaartekracht in het spel (standaard: 500)
( 0 = geen zwaartekracht ) |
Commando’s voor vijanden
Half-Life: Alyx – Vijand Commando’s
Commando |
Doel |
barnacle_vr_damage_pull <nummer> |
Aanpassen hoeveel damage een barnacles geeft (standaard: 5) |
sk_zombie_headshot_kills_crab |
This may allow you to kill a zombie with a single headshot |
Wapen Gerelateerde Commando’s
Munitie
Half-Life: Alyx – Munitie Commando’s
Commando |
Doel |
sv_infinite_ammo 1 |
Onbeperkte munitie in rugzak (je moet nog wel reloaden) |
sv_infinite_clips 1 |
Onbeperkte munitie in magazijnen (geen reload meer nodig) |
impulse 101 |
Geef alle wapens en 20 resin |
impulse 102 |
Unlock alle wapen upgrades |
give item_hlvr_clip_energygun |
Spawn pistool magazijn |
give item_hlvr_clip_shotgun_multiple |
Spawn 4 hagel patronen voor shotgun |
give item_hlvr_clip_rapidfire |
Spawn SMG magazijn |
give item_hlvr_grenade_frag |
Spawn Combine (standaard) granaat |
give item_hlvr_grenade_xen |
Spawn Xen granaat |
hlvr_addresources 10 0 0 0 |
Geef 10 pistool munitie |
hlvr_addresources 0 10 0 0 |
Geef 10 SMG munitie |
hlvr_addresources 0 0 10 0 |
Geef 10 Shotgun patronen |
hlvr_addresources 0 0 0 10 |
Geef 10 resin |
Half-Life: Alyx – Pistool Commando’s
Commando |
Doel |
give item_hlvr_weapon_energygun |
Spawn pistool |
give item_hlvr_clip_energygun |
Spawn pistool magazijn |
vr_energygun_ammo_per_clip <aantal> |
Aantal kogels in een pistool magazijn (standaard: 10) |
vr_energygun_rof <seconden> |
Tijd, in seconden, tussen pistool schoten (standaard: 0.175)
Probeer de waarde 0.2 eens, voor een laser-achtig effect
(pas op: dit kan serieuze lag veroorzaken) |
hlvr_energygun_grant_upgrade <id> |
Pistool upgrades, waarbij id =
0 : Laser Sight
1 : Reflex Sight
2 : Bullet Hopper
3 : Burst Fire |
Shotgun
Half-Life: Alyx – Shotgun Commando’s
Commando |
Doel |
give item_hlvr_weapon_shotgun |
Spawn shotgun |
hlvr_shotgun_give |
Geef shotgun |
give item_hlvr_clip_shotgun_multiple |
Spawn 4 hagel patronen voor shotgun |
vr_shotgun_rof <seconden> |
Tijd, in seconden, tussen shotgun schoten (standaard: 0.5) |
vr_energygun_handcannon_pellet_count <aantal> |
Hoeveelheid hagel in een shotgun patroon
De waarde 250 sloopt blijkbaar iedereen in zichtsveld. |
vr_shotgun_chamber_light_brightness 5000 |
Laat de shotgun gloeien als de patronen op zijn. |
hlvr_shotgun_grant_upgrade <id> |
Shotgun upgrades, waarbij id =
0 : AutoLoader
1 : Grenade Launcher
2 : Laser Sight
3 : Quick Fire |
SMG (Sub Machine Gun of rapidfire)
Half-Life: Alyx – SMG Commando’s
Commando |
Doel |
give item_hlvr_weapon_rapidfire |
Spawn SMG (Sub Machine Gun) |
give item_hlvr_clip_rapidfire |
Spawn SMG magazijn |
vr_rapidfire_ammo_per_capsule <aantal> |
Hoeveelheid kogels in een SMG magazijn (default: 30) |
vr_rapidfire_rof <seconden> |
Tijd, in seconden, tussen SMG schoten (default: 0.10) |
hlvr_rapidfire_grant_upgrade <id> |
SMG upgrades, waarbij id =
0 : Energy Ball (onbruikbaar)
1 : Tag Dart (onbruikbaar)
2 : Stun Grenade Clips (onbruikbaar)
3 : Exploding Bullets (onbruikbaar)
4 : Reflex Sight
5 : Laser Sight |
Gravity Gloves (de “Russels”)
Tweaken van de Russels …
Een Steam gebruiker, flarn2006, schreef een guide on how to tweak the gravity gloves (Engelstalig).
Als je dus het gedrag van de Russels wilt aanpassen – zeker de moeite om eens naar te kijken.
Half-Life: Alyx – Gravity Gloves Commando’s
Commando |
Doel |
vr_hand_pull_acceleration_max <waarde> |
De “trek” sterkte van de Russels (standaard: 500) |
vr_hand_pull_angle_far <waarde> |
Voor objecten verder weg: bepaald de hoek (standaard: 0)
0 wil zeggen dat het object recht op je af komt,
90 wil zeggen dat het object naast je komt. |
vr_hand_pull_angle_near <waarde> |
Voor objecten dichtbij: bepaald de hoek (standaard: 0)
0 wil zeggen dat het object recht op je af komt,
90 wil zeggen dat het object naast je komt. |
vr_hand_pull_angle_far_distance <waarde> |
De afstand waarbij een object als “ver weg” wordt gezien (standaardwaarde onbekend)
Voorbeeld: 300 |
vr_hand_pull_angle_near_distance <waarde> |
De afstand waarbij een object als “dichtbij” wordt gezien (standaardwaarde onbekend)
Voorbeeld: 100 |
vr_hand_pull_acceleration_debug 1 |
Laat de loop-baan berekening van een object zien |
Zaklamp (Flashlight)
Ik hoor van een aantal gebruikers dat het wel fijn zou zijn als we (de speler) zelf kunnen bepalen wanneer de zaklamp aan gaat. Ik heb er nog geen handige truuk of commando voor gevonden. Mocht je die wel weten: graag een opmerking onderaan het artikel .
Half-Life: Alyx – Zaklamp Commando’s
Commando |
Doel |
give item_hlvr |
Spawn Flashlight |
hlvr_give_flashlight |
Gives the flashlight and turns it on.
Note: Will trigger an error if you do not yet have the gravity gloves (Russels) |
Spawning
Spawning, of in het Nederlands: voortbrengen, kan soms wat maffe effecten veroorzaken:
- Een draaiende “Error” voor objecten die te groot zijn voor de beschikbare ruimte
- Een draaiende “Error” als er iet mis is met het object (mist b.v. textures, etc).
- Er gebeurt helemaal nik … (om verschillende redenen, b.v. omdat je nog niet bij het juiste punt in het spel bent)
Spawning van Voorwerpen
Het “give” commando wordt gebruikt voor het spawnen/voortbrengen van voorwerpen: give <item>
Half-Life: Alyx – Spawn Voorwerpen
Voorwerp |
Spawns … |
item_hlvr_weapon_energygun |
Pistool |
item_hlvr_weapon_rapidfire |
Shotgun |
item_hlvr_weapon_shotgun |
SMG (Sub Machine Gun) |
item_hlvr_multitool |
Multitool (de “Alyx”) |
item_hlvr |
Zaklamp |
item_hlvr_clip_energygun |
Pistool magazijn |
item_hlvr_clip_rapidfire |
SMG magazijn |
item_hlvr_clip_shotgun_multiple |
4 shotgun patronen |
item_hlvr_grenade_frag |
Combine granaat |
item_hlvr_grenade_xen |
Xen granaat |
item_hlvr_crafting_currency_small |
1 enkele resin |
item_hlvr_crafting_currency_large |
5 resins |
item_hlvr_health_station_vial |
Buis met beestje voor de health stations |
item_hlvr_prop_battery |
Combine power cell |
Spawning NPC’s (Non Player Character)
Met het “npc_create” commando kun je niet-speler characters voortbrengen: npc_create <name>
Merk op dat de lijst incomplete is, en dat het spawnen van een NPC regelmatig niet lijkt te werken. Er zijn ook nog vraagtekens bij de juiste benamingen en sommige NPC verschijnen wel maar doen helemaal niks.
Graphics
De volgende commando’s staan het toe het e.e.a. wat grafische afwerking in te stellen – dit KAN tot betere performance leiden, maar het kan ook minder geweldige side effects hebben. Ik vond ze geen van alle echt zinvol, behalve de FPS indicator natuurlijk.
Half-Life: Alyx – Grafische Console Commando’s
Command |
Purpose |
cl_showfps 1 |
Laat een FPS counter zien op jouw monitor (niet HMD!) |
r_drawskybox 0 |
Aan- of uitzetten van de Skybox, resulteert vaak in een zware lucht |
vr_enable_volume_fog 0 |
Aan- of uitzetten van volumetric fog (kan performance verbetern) |
vr_enable_lights 0 |
Aan- of uitzetten van bepaalde lichten zoals b.v. het licht effect voor de zaklamp |
Half-Life: Alyx – Developer Console Commando’s
Command |
Purpose |
highest_chapter_unlocked <nummer> |
Unlocks hoofdstukken, maximum waarde is 10 |
nav_generate_no_restart 1 |
Genereerd een navmesh zodat NPC’s rond kunnen lopen
in custom maps (o.a. Steam Workshop) |
load <saveslot>/<naam> |
Laad een eerder opgeslagen spel.
Voorbeeld: load S2/quick
Laad een quick save van het 3rd save slot.
(S0 = eerste slot, S1 = tweede slot). |
splitscreen_mode <mode> |
Zet splitscreen mode aan – let op: on stabiel.
Modes: 0 – 4 (standaard: 0). |
vr_draw_hand 1 |
Teken jouw handen, altijd, waar de controllers werkelijk zijn.
(in het spel kunnen de “normale” handen soms afwijken omdat
er een muur of zoiets in de weg zit) |
Maps
Met het “map” commando kun je specifieke maps oproepen: map <mapnaam>
Een aantal maps heeft sub-maps, die ik hier niet heb weergegeven.
Half-Life: Alyx – Map Referentie
Map naam |
startup |
a1_intro_world |
a2_drainage |
a2_headcrabs_tunnel |
a2_hideout |
a2_pistol |
a2_quarantine_entrance |
a2_train_yard |
a3_c17_processing_plant |
a3_distillery |
a3_hotel_interior_rooftop |
a3_hotel_lobby_basement |
a3_hotel_street |
a3_hotel_underground_pit |
a3_station_street |
a4_c17_parking_garage |
a4_c17_tanker_yard |
a4_c17_water_tower |
a4_c17_zoo |
a5_vault |
a5_ending |
Hoe maak ik een Screenshot in VR
Ik vindt het nog steeds vreemd dat games niet geweldig zijn wat betreft ondersteuning voor het maken van een screenshot.
Ik ben nog opzoek naar alternatieven, zoals bijvoorbeeld een screenshot maken door stemherkenning (zoals men ziet op de XBox).
Hier een korte lijst die handig kan zijn (bron).
Valve Index
Kwalitatief (op dit moment) de beste headset,…. maar ik koop ‘m nog niet, zeker niet nu ik weet hoe het voelt om VR games te spelen zonder kabel.
Screenshot maken: Op dezelfde controlled, druk op de Trigger EN de Menu knop.
HTC Vive
Screenshot maken: Op dezelfde controller, druk op de Trigger EN de Power knoppen en wacht 1 a 2 seconden voor je de knoppen los laat.
Samsung Odyssey
Screenshot maken: Op dezelfde controller, druk op de Joystick EN de Trigger knop.
Oculus Rift (S) en Oculus Quest
Dit Oculus QUest is mijn favoriete HMD (Head Mounted Display), ook al heeft het wat beperkingen. Er gaat werkelijk niets boven de vrijheid die je hebt als je wireless werkt (ik gebruik het gratis ALVR). Ik gebruikte eerder de Oculus Rift, maar die heb ik intussen verkocht want na de aanschaf van de Quest deed ik er werkelijk niets meer mee.
Screenshot maken: Op de linkse controller druk je op de Trigger en op de rechter controller op de Oculus Button. Er verschijnt dan een menu waar je “Take Screenshot” kunt kiezen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.
Je kunt jouw eigen opmerkingen plaatsen m.b.v. dit formulier, of een reactie op een bestaande opmerking plaatsen door op de "Beantwoorden" knop te klikken.